Novinářské auto je na Rallye Dakar stejně důležité jako závodní vozy!
Fotografický tým Jakuba Fáry se i letos vydává na Dakar a zaměří se na kategorii Classic. Jsou jedním z mála českých týmů, kteří tuto kategorii podporují a dokumentují! Sledujte nás, abyste nezmeškali úžasné momenty a příběhy z trati!
Rozhovor:
- Kubo po Dakaru Classic 2024 tu máme 2025. Udělal jsi nějaké změny na fotigrafickém autě?
„Po návratu ze Saudské Arábie se autu věnovala velká péče. Prakticky celý interiér šel ven a proběhla důkladná očista při které se přišlo na pár nedostatků v utěsnění a zjištění proč se nám dostávalo tolik prachu s jemným pískem dovnitř. Tedy rovnou se vše pořádně utěsnilo. Při jedné z testovacích jízd se zjistilo že jedno z nových Turbodmychadel to má po pouhých 13.000 km za sebou a opět tedy došla řada na výměnu turbodmychadla. S tím se rovnou spojila kontrola sacího systému.
Tady k velkému překvapení, i přes pravidelnou denní výměnu vzduchových filtrů docházelo k pronikání jemných abrazivních částic z ovzduší za filtr a to způsobilo selhání turbodmychadla. Provedla se tedy kompletní kontrola sacího systému zda není někde prasklina což se naštěstí vyloučilo a přešlo se tak k výraznému upgradu celého filtboxu. Výběr proběhl jednoduše. Sáhl jsem po tom nejlepším na doporučení Australských cestovatelů kde jsou často velice podobné podmínky jako právě v Saudi. Po 5 týdnech čekání dorazil celý filtrační systém z Austrálie a tím že je koncipovaný konkrétně na náš typ Toyoty, jeho montáž zabrala pouze 15-20 minut. No a byť je v autě velký dvakrát přeplňovaný osmiválec tak výkonu a hlavně točivého momentu není nikdy nikdy dost (kor na nadváhu kterou máme
) zapracovali jsme na na mapování řídících jednotek motoru a převodovky a předali výkonově jednu Fabii navíc.
V interiéru jsme vyřešili pár úložných prostor navíc a vůbec organizaci uložení věcí celého foto teamu a přibyl nový držák na velkou navigaci pracující na Tabletu…“
- Jsi šéf realizačního týmu, co všechno to pro tebe obnáší?
„Hezká otázka, na pozici kterou jsem vlastně úplnou náhodou “utrpěl” právě při ročníku DAKAR CLASSIC 2024, kdy ze zdravotních důvodů bohužel nemohla část realizačního teamu odjet. Jako šéfa realizačního teamu a foto teamu jsou mou denní náplní komunikace s manažerem teamu, organizace i a sladění všech členů teamu co se týká transportu jak lidí tak techniky a to jak k technickým a administrativním přejímkám v Barceloně tak následně odletu do Saudi. Od nákupu letenek, vyřízení dokladů, rezervace hotelů a jelikož ne vždy jde vše hladce a podle plánu tak i komunikace s organizátory závodu. To je pouze část před odjezdem. V Saudi bude mojí hlavní činností kontrola že všichni dělají co mají a team byl plně připraven poprat se o co nejlepší umístění v závodě a zároveň plánování každého dne pro fototeam. Kam se pojede kdo bude mít co na starosti a jak a úkol, aby jsme teamu dovezli co nejlepší fotky a materiály pro další prezentace. „
- Co říkáš na trasu 2025? Kolik hodin ztrávíte na trase a vyspíte se vůbec?
„Podle hrubého nástřelu zveřejněné trasy kdy větší detaily se dozvíme 27.11. Při finální prezentaci už teď mohu říct že se velmi těším. Plány organizátora jsou velkolepé a lokality velice zajímavé jak pro oko tak pro fotografie. Když jsem po minulém roku říkal že jsme najeli skoro 10.000km celkově a spali 3-4 hodiny denně, neočekávám že by se doba spánku prodlužovala a kilometry zkracovali. Už po příjezdu a převzetí techniky v Džídě nás čeká 600km dlouhý přejez do prvního bivaku v Bishe. Pak v průběhu závodu najezdíme kolem 7-8 tis km a po konci závodu, který bude v Empty Quarter nás bude čekat 900 km do Rijádu a hned na to 900 km do Džídy kde budeme 19.01. Předávat techniku k převozu zpět do Evropy.“
- Přece jen moc ČR fotografů se této kategorii nevěnuje. Na co se můžou od vás fanoušci Dakaru Classic těšit?
„Je pravdou že v Dakar Classic se nepohybuje žádný český Press team a přitom českých posádek není malé množství. Tento rok mám foto auto obsazeno včetně mne třemi lidmi. Jedním výhradně fotografem, jedním kameramanem a osobně se budu zabývat na trati fotografiemi a následně video rozhovory s posádkami. Tento rok je pro nás taková pilotní zatěžkávací zkouška kdy máme potvrzené obstarávání 2 teamů a s dalšími teamy jednáme. Primární pozornost bude upřena na náš domácí team Czech SAMURAIS, dále máme domluvenou spolupráci s Alešem Lopraisem, který by měl ve svých barvách vypravovat 2 Tatry do kategorie Classic. A tím že se pohybujeme v zajímavých lokalitách tak určitě naši diváci neuvidí jen fotky ze závodu ale i místní dechberoucí krajinu, i velbloud se sem tam může objevit.“
- Jak vnímáš teamový projekt Mechanic Academy? Už jedeme třetím rokem a kluci tak dostanou nevšední možnosti?
„Pro mne je Mechanic Academy nádherný projekt ve spolupráci teamu CZECH SAMURAIS A SŠTŘ v Novém Bydžově, který umožňuje mladým mechanikům ukázat jednak co se v uplynulých letech studia naučili, tak je motivovat k tomu stát se součástí DAKAROVÉHO teamu. Mají šanci vyzkoušet si fungování na limitu, s pestrým ale zároveň omezeným vybavením. Není to jako když dělají například na praxi v teplé dílně, co jim chybí si jednoduše mohou koupit. Na Dakaru si mohou sáhnout opravdu na dno. Práce na vozech probíhá venku a je jedno jestli mrzne, nebo je 30 ve stínu. Auto musí být perfektně připraveno na další závodní den. Mladí lidé často studují něco co je na jednu stranu baví a naplňuje, na druhou stranu netuší možnosti co vše mohou do budoucna v praxi dělat a k tomu jim může být právě projekt Mechanik Academy skvělým nástrojem.
No a v neposlední řadě je to obrovský zážitek, cesta do cizí, exotické země, DAKAR jako takový je snem mnoha lidí a právě díky Mechanik Academy se tento sen, těm nejlepším z nejlepších studentů, může tento sen se na Dakar dostat splnit.“
- Komu bys chtěl poděkovat za spolupráci?
„V první řadě určitě rodině, manželce a synovi že mě vůbec pustí a vydrží to beze mne celý měsíc. Dále poděkování určitě patří největším partnerům, VH trailers, ARB a CZECH Samurais za skvělou spolupráci i v rámci příprav. Poděkování patří všem partnerům bez kterých bychom nebyli schopni fungovat, ESCAPE4X4 za vybavení novinářského auta, OFFOAD klub Milovice kteří nám umožňují testování a mne přivedli právě k lásce terénních vozidel, a v neposlední řadě kolegům, kteří investují svůj čas aby mohli všichni fanoušci dostávat aktuální informace z toho co se při závodě odehrává.
No a samozřejmě fanouškům tohoto sportu, bez kterých by to nedávalo smysl a nás by to bez nich nebavilo a nebyli by jsme potřeba. „