Czech Samurais team prozradil své plány na Dakar 2023

Na oficiální tiskové konferenci Czech Samurais Teamu 24. listopadu v Novém Bydžově „na půdě“ odborného učiliště mimo jiné zaznělo, že Dakar 2023 se koná počtvrté v řadě opět v Saúdské Arábii. Tentokrát se pojede od západního pobřeží k východnímu a start je posunutý už na letošní Silvestr. Největší maratónský závod na světě pro nadcházející ročník přináší obrovskou výzvu  – 70 % etap se pojede na nových úsecích,  oblast Rub al-Chálí (Pustá končina), která je pro závodníky zcela neznámá.  Pro oblast jsou typické písečné duny s výškou až 250 metrů, což slibuje dramatické zážitky. Kategorie Dakar Classic je pro rok 2023 hodně početná. Na soutěž se přihlásilo více než dvě stě posádek sedlajících dobové offroady. Classic bude mít třináct etap, včetně dvou maratónských, takže i u historických vozů se bude určitě na co dívat.

Tisková konference, která proběhla 24. listopadu 2022 ve Školních dílnách SŠTŘ v Novém Bydžově, dnes už tradičního a úspěšného českého týmu Czech Samurais, představila několik novinek.

Když to vezmeme chronologicky, tak významnou první novinkou pro start na Dakar 2023 je přestup českého pilota Ondřeje Martince do týmu Czech Samurais. Nováček týmu bude startovat s Toyotou Land Cruiser 90 po boku s Gabrielem Žúborem.

Nejaktuálnější zprávou je pak oficiální představení projektu MECHANIC ACADEMY. Student z technického oboru bude mít letos nově šanci zúčastnit se vzdělávacího projektu MECHANIC academy, který podporuje mládež v technickém vzdělávání a praxi. Jednotliví představitelé projekt představili takto:

 „Automobilní vzdělávání na naší škole, má dlouholetou tradici. Vyučujeme tříleté učební obory, obory s výučním listem: automechanik, autoelektrikář, řidič nákladní a osobní dopravy. Potom máme čtyřletý obor s maturitní zkouškou, který se nazývá technik silniční dopravy. Filip Bajora je absolventem právě tohoto oboru, v rámci studia si udělal výuční list na automechanika. V současné době se na naší škole vzdělává nadále, a věřím tomu, že všechno zdárně zvládne a stane se z něj autoeleketrikář. V rámci našeho vzdělávání se nezabýváme pouze běžným autoservisem, tedy toho, co by měl automechanik umět. Ale snažíme se se studium žákům zpestřit, účastníme se různých projektů jako je „Tatra do Škol“, a nyní i „Mechanic Akademy,“ přiblížil přítomným Aleš Novák, zástupce ředitele.

Ředitel Mgr. Vladimír Blažej dodal: Královéhradecký kraj se tohoto projektu chopil, a dá se říct, že se podílí ze 70 % na zafinancování tohoto projektu, za což bych chtěl poděkovat náměstkovi hejtmana Královéhradeckého kraje Arnošta Štěpánka.“

„Pro nás je absolutně zásadní, že se studenti mohou zúčastnit tak velkého závodu. To, co tato škola pro žáky podniká, je neuvěřitelné. A patří jim za to velké poděkování,“ pochválil kvalitní práci  náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Mgr. Arnošt Štěpánek.

Jedenáct let jsem působil ve Škodě Motorsport, kde jsem pracoval na různých pozicích. Vypracoval jsem se až na šéfmechanika. Připravoval jsem vozy třeba pro Jana Kopeckého nebo Pontuse Tidemanda. Když už jsem se rozhodl, že zátěž ve vrcholovém motorsportu je opravdu veliká, vrátil jsem se zpět do školství. Na zdejší škole je kolektiv, který opravdu funguje a jsou zde vstřícní jakýmkoliv projektům. Před dvěma lety jsme započali s projektem Motorsport ve škole, kde společně s naším mateřským týmem – Enjoy motorsport z.s., provozujeme a servisujeme týmové vozy, pro nejrůznější odvětví motorsportu“, objasňuje nápad Tomáš Hovorka, učitel odborných předmětů a praktického vyučování.

Filip Bajora, vybraný student, který pojede na Dakar jako mechanik, k projektu dodal:  Pro mě je to splněný sen. Před dvěma lety jsem se na Dakar koukal na televizi, a nyní jsem dostal tu možnost být součástí tohoto velkého závodu a závodního týmu. Chvěje se mi hlas, nedokážu zatím mluvit.“

Další velkou změnou oproti minulým rokům je přítomnost doprovodného kamionu:

Týmový doprovodný vůz je rozdělen do dvou částí. Jedna je pracovní, plně vybavená pojízdná dílna. V přední části nástavby má tým obytné zázemí se čtyřmi lůžky. „Medvěd,“ jak tým auto pojmenoval, bude během náročné soutěže jistě velkou oporou celému týmu. Po dvaceti letech mého závodění, máme v týmu poprvé auto, které má plnohodnotnou postel.“ – usmála se během tiskovky Ollie Roučková.

Nováčkem týmu se stal Jiří Kopřiva, který bude navigovat Ollie Roučkovou.

„Jiří Kopřiva se po domluvě s týmem stal nejnovějším členem našeho týmu, když  nemůžu startovat, díky jistým okolnostem s původně avizovanou navigátorkou. Jiří se tiskové konference nemohl zúčastnit z pracovních důvodů. Jako kapitán lodi brázdí řeky a vodní kanály v západní Evropě,“ představila stručně navigátora pilotka, která s ním letos odjela několik rally pravidelnosti.

Dakar je pro mě velkou výzvou, po testování a najíždění několika soutěží v České republice máme dobrou výchozí pozici,“ vzkázal na dálku Jiří Kopřiva.

Mechanik týmu Petr Švec dodává: „Na obou závoďácích jsme udělali hodně práce. Je pravda, že na Samuraiovi nebylo tolik práce jako na Toyotě. Ale i tak jsme Samuraie odlehčili, zapracovali jsme na podvozku a zdvojnásobili chlazení. Toyota už byla jiným oříškem. Tady se vpodstatě stavělo celé závodní auto od nuly.“

A na tiskovce zazněla i „Martincova metoda“: Obluda, řev motoru a tvrdá navigátorská dřina!

Zřejmě nejžhavějším týmovým želízkem v ohni na dobré umístění bude Ondřej Martinec, který během roku nezahálel, za volantem auta seděl téměř každý víkend. S navigátorem výrazně zapracovali na navigaci a podařilo se mu také podstatně zrychlit. Na Dakaru bude sedět za volantem Toyoty Land Cruiser, které v týmu nikdo jinak neřekne než OBLUDA. Dakarské prostředí mi není cizí, pohybuju se v tomto závodě od roku 2019. Ať už jako divák, či jako podpora týmu. Od Dakaru očekávám silné zážitky, adrenalin a posunutí se v životě zase někam jinam. Co se týká umístění, tak je pro mě důležité dojet, ale zároveň nebýtposlední. Tak nějak to beru jako stavební kámen do budoucích let. Jsem rád, že jsme u toho společně se Středním učilištěm v Novém Bydžově. Těším se společné zážitky,vysvětlil Ondřej Martinec.

Celý tým odváží své závoďáky „na nalodění“ do Francie v sobotu 26. listopadu. O dva dny později na ně pak čekají od 13.30 technické a administrativní přejímky na závodním okruhu Circuit Paul-Ricard. Tak držte palce, ať tým překoná první překážky!

 

Foto: Petr Šedivý

 

 

2022-11-25T22:17:13+00:00