Z kopřiv až na dakarskou cílovou rampu. Ollie Roučková dojela svůj třetí Dakar :

„Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina ve tvém životě má jen 60 minut. Pro nás to bylo nejtěžších 8000 km, ale taky čas, který jsme strávili na dílně, kdy jsme z absolutního šrotu postavili “ZÁVODNÍ” speciál. 

„Díky vám všem za podporu! Samík to dokázal a my s ním pastedGraphic.png. Dakar 2022 je minulostí, je na čase přemýšlet nad dalším,“ zhodnotila Ollie Ročková letošní závod. 

Suzuki Samurai 1.3. je historicky podruhé v cíli Rally Dakar. 

Poprvé se do dakarské stopy zapsal už v roce 2002. Ivo Kaštan, průkopník české motocyklové účasti na rallye Dakar, jel s maličkým litrovým Samíkem v roce 2002, o rok později už s dlouhou verzí „long“, a motorem Renault 1,9 D.  Závody absolvoval se svojí manželkou Vierou v press car jako první česká posádka novinářského vozu. Po konzultaci v přípravě dal Ivo Kaštan pilotce Ollie do šroťáka 100 litrovou nádrž, která bezpochyby pokryje etapy a vystačí i při bloudění.

Odepsaný vůz Suzuki Samurai vstal z kopřiv

Na konci loňské zimy dakarská amazonka Ollie Roučková ohlásila, že se po dvou „plonkových“ letech vrátí na start nejnáročnějšího motoristického maratonu. Po startu na čtyřkolce v roce 2018 (v cíli byla jako první žena z Česka), a hned v dalším roce v bugině v Dakaru 2019, který se jel ještě v Jižní Americe, pak po dvouleté pauze vytáhla rezavý vrak Samuraje a vrátila se do pouště v Saúdské Arábii při Rallye Dakar 2022 v závodní kategorii Classic.

  

Z extrémního maratónského závodu si odváží pilotka Ollie Roučková, navigátor Robert Knobloch, mechanici a prostě celý tým Czech Samurais dojezd do cíle, celkové 128. místo v kategorii Classic, a hlavně splněný sen – Z kopřiv na dakarskou rampu vítězů! 

Překladatelem týmu evropský prokurátor

Před závody, ještě v Praze, byl představen na tiskové konferenci skoro celý tým Czech Samurais. Jeden, a to manažér, překladatel … se přidal až v Saudské Arábii, proto ho představujeme až nyní. Je to český zástupce v Úřadu evropského veřejného žalobce v Lucemburku Petr Klement.  

  • Petr Klement byl do funkce evropského žalobce jmenován za Českou republiku   v červenci 2020. Do té doby působil na Nejvyšším státním zastupitelství v Brně. Zaměřoval se na hospodářskou kriminalitu i kyberzločin. Klement se tak stal českým zástupcem v takzvaném kolegiu Úřadu evropského veřejného žalobce, které tvoří základní pilíř jeho fungování.

Pane Klemente, jaký máte vztah k autům? 

Moji rodiče auto neměli, tak nebudu předstírat, že jsem u nich vyrůstal. První, starou Škodu Rapid, jsem si koupil ve dvaadvaceti a hodně se v ní hrabal, z donucení. Měla čtyři světlomety navíc, vzory tygři kůže na sedačkách a moc nejela. Auta mám rád hlavně v terénu. Líbí se mi veteráni, sám jezdím na retro motorce – proto asi Dakar Classic. 

Jak jste se dostal do týmu a jakou máte roli? 

„Pozvání do týmu jsem dostal od Roberta Knoblocha, kterého znám z mise v Kosovu, mi dal nabídku jet a já bez váhání souhlasil. A jakou má roli? Jsem členem týmu, původně jsem měl jet jako jeho manažer, což nakonec formálně nešlo. Když je potřeba, komunikuju s organizátory, zahraničními týmy, občas řídím “doprovodku”, nebo pomůžu, kde je třeba.“

Líbí se vám závody Rally Dakar? 

„Miluji poušť, výzvy na hraně, rozšiřování obzoru. Dakar všeho z toho dává hodně. Líbí se mi soudržnost Čechů na Dakaru i to, že se zastaví a normálně se s vámi lidsky baví, včetně top jezdců jako jsou Prokop, Michek, nebo nestora Dakaru, pana Kaliny. Popravdě nejvíc mi učarovala auta stájí Bahrain BRX a Toyota Gazoo. Vidět je v terénu, nebo pozorovat jejich mechaniky při práci, je zážitek. Můj obdiv budí i Audi s elektromotorem, který má zvuk jako rolující Boeing. Až přímo na Dakaru jsem si uvědomil, jak výjimečná příležitost je potkat v bivaku třeba Násira al-Attíju, Loeba, nebo vidět bivak a celou tu vášeň a úsilí zevnitř.“

Jistě sledujete politiku v České republice a co sport? 

Sledování dění v ČR, včetně politiky, patří k mojí práci a k nutnému všeobecnému rozhledu. Poslední dobou bedlivě sleduji hlavně lucemburský volejbal, protože moje dcera hraje za jeden z klubů. Z motosportu nejvíc moto GP, ještě jako hodně malý kluk jsem viděl motorky na starém okruhu v Brně. Za další cool závod, samozřejmě kromě Dakaru, považuji 24 hodin Le Mans. Mám taky velkou slabost pro vojenskou techniku a každý rok se těším na Mint 400.

Sen „Z kopřiv na Dakar“ uskutečněn

  

Dakarská fakta Czech Samurai 2022: 

V průběhu soutěže se potýkali s jednou nepříjemností za druhou. Závod ale nevzdali, dali si totiž předsevzetí, že dojedou z kopřiv až na vítěznou rampu Dakaru. 

Hodnocení a pocity jednotlivých etap pilotky Ollie Roučkové z facebooku:
1. 1.
Už v prologu se ukázalo, jak je nejslabší kategorie H1 rychlá pastedGraphic_1.pngjedeme na hraně auta a v rozježděném písku ne, a ne dosáhnout stanovených rychlostí pastedGraphic_2.png.

Držte nám palce Samík šlape, jak má, ale stejně rychlostí nestačí. Zítra nás čeká dlouhý den, ve kterém máme dva měřené úseky.

2. 1. Bylo to hodně těžký pastedGraphic_3.png, tohle byla etapa hodná Dakaru pastedGraphic_4.png.Takhle těžký začátek nikdo z nás nečekal pastedGraphic_2.pngrozježděná písečná koryta, kamenité výjezdy, pro nejslabší kategorii H1 nesmyslné rychlostní limity……

3. 1. Druhá etapa ZRUŠENA pastedGraphic_5.png

Díky dešti byla dnešní etapa zrušena. I tak jsme museli absolvovat přejezd do dalšího bivaku v délce 650 km pastedGraphic_6.png. Večer jsme bez asistence, auto si musíme opravit samipastedGraphic_3.png. Naštěstí to vypadá, že kromě rutinní prohlídky budeme vyměňovat jen baterii pastedGraphic_7.png

4. 1. Etapa 4 je za námi, už pomalu začínáme chápat jak na navigační testy pastedGraphic_7.pngkromě rychlosti a písků to dnes byl brutální trial pastedGraphic_2.png, a to nám chutnalopastedGraphic.png. 

5 km před cílem nám odešla řídící jednotka. Po hodině se nám to povedlo opravit. Držte palec ať neshoříme, jedeme natvrdo. Do bivaku to máme ještě 80 kmpastedGraphic_1.png

 

5. 1. Dnes to bylo hodně o srdíčku a o nazvedaných železech během roku pastedGraphic_8.png. Vždyť my nemáme ani posilovač řízení.

6. 1. Dnešní etapa zkrácena pastedGraphic_5.png

Tým si krátí čas při čekání na závodníky ze zkrácené etapy pastedGraphic_9.png, “jen počkejte, my vám to vrátíme “pastedGraphic_9.pngpastedGraphic.pngpastedGraphic_9.png .

7. 1. Čeká nás 2x test pravidelnosti a x navigační pastedGraphic_10.png. Pořadatelé nám slibují, že obě navigace budou těžké pastedGraphic_11.png. Na trati nás čeká hodně nebezpečných trojek a ještě víc dvojek, které jsou po dešti skoro trojky pastedGraphic_1.png.

A co znamená trojka? Tři pastedGraphic_12.pngpastedGraphic_12.pngpastedGraphic_12.pngTo pro Samíka znamená, jít 100 procentně na brzdy a obezřetně projíždět nebezpečné úseky pastedGraphic_13.png

Dnes to byl Rock and RollpastedGraphic_10.png ! strašný rozbíječky, navigačně náročný a hodně měkké písky pastedGraphic_11.png

A taky jeden brod, ze kterého budeme mít hodně šťavnaté video pastedGraphic_4.pngjsme teprve v půlce DakarupastedGraphic_12.pngJedeme dál pastedGraphic.png

8. 1. Dnes volný den pastedGraphic_7.png, konečně už je teplo, tak si to užíváme. Kluci makaj na autě a my s Robertem si chystáme věci na další etapupastedGraphic_14.png. Jak prožíváme den volna se dozvíte v reportáži na sport.cz pastedGraphic_15.png

9. 1. Dnes startujeme v 06:57 místního času, čeká nás 540 km pastedGraphic_2.png

pastedGraphic_16.pngVětšinou rychlé pasáže, plno nebezpečných míst… pastedGraphic_2.png. Celkem 5 testů pravidelnosti (dohromady kolem 140 km) a jeden navigační (kolem 30 km).

Kluci včera v noci svařovali rám, vypadá to, že byl načatý z tahání na laně, kdy nám organizátorka chtěla pomoct a namísto toho dala full gas a vyrvala nám celý předek pastedGraphic_11.png

My s Robertem jsme ze včerejší etapy lehce obouchaný, ale nic, co by nás zastavilo pastedGraphic_17.png, jedeme společně Z kopřiv na Dakar pastedGraphic.png

10. 1. Prasklá páska hadice vody a tím pro nás dnešní den končí pastedGraphic_18.png.  Držte nám palečky ať motor zvládneme opravit a naskočit zpátky do závodu pastedGraphic_7.pngteď nás čeká minimálně 7 hodin na laně do bivaku pastedGraphic_19.pngpastedGraphic_20.png

Jsme vcelku, a to je to nejdůležitější pastedGraphic.pngto je prostě Dakar Rally

11. 1.  ve 2:50 hod. Až teď jsme se dostali do depa pastedGraphic_21.pngunavení na dřeň. Ale to k závodění patří, pastedGraphic_10.pngvylezeme z auta, odpřáhneme lano a jdeme pracovat pastedGraphic_20.png. Horší je, že máme doprovodné vozidlo někde na přejezdu pastedGraphic_5.png. Kluci měli bohužel taky závadupastedGraphic_19.png

Držte nám palce ať tohle drámo zvládnempastedGraphic_7.png

Nechci to zakřiknout, motor ŽIJEpastedGraphic.png

Velké poděkování patří MKR Technology za pomoc a poskytnutý azyl pastedGraphic_7.pngje vidět, že je Dakar Rally jedna velká rodina pastedGraphic_22.png, která si pomáhá pastedGraphic_2.png. Kluci po své noční šichtě na kamionech, ráno nastoupili na Samíka pastedGraphic_10.pngRESPEKT pastedGraphic_12.pngpastedGraphic_12.pngpastedGraphic_12.pngpastedGraphic_12.png

12.1. Etapa 10: Dnes nás čeká několik rychlostních zkoušek z toho jedna navigační, a to nám sedí pastedGraphic_2.png. Startujeme v 7.45 místního času a čeká nás 450 km. 

pastedGraphic_7.pngBudeme muset jet zlehka, aby si vše sedlo, ale jedeme dál naší společnou cestu Z kopřiv na Dakar pastedGraphic.png

Desátá etapa nás bavila, měkké duny pod plným plynem. Dobře odsýpající navigace pastedGraphic.png100 % soustředěnost pastedGraphic_23.png. To je to co nám chutná pastedGraphic_4.png.

Po namlsání z pěkné jízdy, nás 25 km dlouhý úsek rozježděných dun zastavil pastedGraphic_16.png30 stupňů, rozpálený měkký písek, plný plyn na dvojku pastedGraphic_2.png. Tohle standardní okruh nemohl uchladit, bohužel, nám vznikla závada na přídavném chladiči. Než motor zchladl, abychom na něm mohli pracovat, trvalo to věčnost. Jedeme dálpastedGraphic_17.png

13. 1. Písek, písek, písek ….

Dnes startujeme v 8.54  pastedGraphic_2.png a už teď je nám jasný, že se budeme péct ve vlastní šťávěpastedGraphic_23.png Zůstaňte s námi na té Dakarské cestě Z kopřiv pastedGraphic_7.png

14. 1. Poslední etapa je tu pastedGraphic_2.pngdržte nám palce pastedGraphic_7.png. Jsem nervózní, jak to celé dneska dopadne pastedGraphic_1.png. 

Život je stejný jako horská dráha. Někdy Vás vynese na vrchol a někdy srazí dolů, i když bojujete, co to jde. Tato tvrdá realita mi, ale nikdy nevezme sílu znovu obětovat vše a jít naplno do dalších výzev, které život přinese, i když ve vzduchu visí možnost “zklamání”. 

Ta tam totiž bude vždy, v jakékoliv lidské činnosti, proto dělejme nejlíp, jak umíme, aniž by nás strach zastavil dřív, než začneme konat…. Celý rok jsme s týmem pracovali, jednou byli nahoře a jindy zase dole, tréninky šly stranou a já šla do montérek při stavbě Samuraie “Z kopřiv na Dakar”, ale je to tam a my jsme s naším malinkým Suzuki Samurai 1.3. dobili Dakar. pastedGraphic_10.png 

Navigátor Robert Knobloch k Dakaru napsal:

„Rád bych poděkoval celé naší partě za odvedenou práci. Poděkování patří i dalším českým týmům, které nám nesčetněkrát na Dakaru pomohly. Na prvním místě však patří poděkování Ollie, která byla motorem celého projektu a celou tu nálož kilometrů naprosto v pohodě odřídila. Když nám technika fungovala, tak na ni chlapi ve výkonnostně podobných autech neměli vůbec šanci.

Tahle navigátorská zkušenost pro mě znamená velikou školu a obrovský skok k mému dalšímu snu – odjet Dakar na motorce bez asistence.“

A závěrečná slova Ollie Roučkové: „Díky patří všem, kteří nás na této cestě podpořilipastedGraphic.png– rodinám, sponzorům a fanouškům. Bylo hodně momentů během 8000 kilometrů, které opravdu bolely. Ale my jsme náš sen Z kopřiv na Dakar nevzdali.“  

 

Fotokredit: CZech Samurais/ Petr Šedivý